

Bremsedele
er tilgængelig til 165 bilmærker
























































































































Bremser fabrikanter :
Bremsesystemet: driftsprincipper, fejl, reparation og udskiftning
Bremsesystemet har til formål at stoppe eller sænke farten på bilen, når den er i bevægelse. Det bruges også til at holde bilen helt stille selv på en skrånende vej.
Primære typer
Efter formål:
- Primær (service). Den bruges til at sænke farten på køretøjet eller stoppe helt. I et hydraulisk bremsesystem, som findes i alle personbiler, overfører bremsevæsken kraft fra pedalen til bremseklodser eller bakker; i pneumatiske, som er almindelige på lastbiler, bliver dette gjort ved hjælp af trykluft.
- Sekundær (backup). Som regel er det en del af det primære bremsesystem, men kan også være et separat system. Det bliver brugt når det primære sætter ud.
- Parkering (nødbremse). Den bruges til at parkere bilen i længere tid. Den forhindrer at bilen bevæger sig spontant, når den er parkeret på en bakke og at bilen ruller baglæns, når du skal starte på en bakke. Som regel har den en mekanisk aktivator, hvori bremseklodserne styres af et metalkabel. Men der findes også elektromekanisk aktiverede systemer, hvor en elektrisk motor, som sidder direkte på bremsekalibrene, sørger for at bremseklodserne presses mod skiven.
Efter type af bremsemekanisme:
- Med skiver. Dette system er det mest effektive. Det sikrer en kort bremseafstand og er modstandsdygtig overfor overophedning. Men det har tendens til at blive snavset.
- Med tromler. Det er mindre effektivt end skiver, men er godt beskyttet for snavs og kan derfor sættes på bagakslen på nogle SUVer. Bremsebakkerne bliver ikke slidt så hurtigt.
Hoveddele og drift specifikationer på bremsesystemet
Hoveddelene i et hydraulisk bremsesystem er en pedalboks, vakuumforstærker, hoved og hjulcylindre og bremsekalibre, skiver eller tromler, såvel som klodser eller bakker, slanger og rør. Når der trædes på pedalen, bevæger stemplet i hovedcylinderen sig og bremsevæsken presses sammen for at bevæge stemplet i bremsekaliber eller hjulcylindre. Stemplet, som er i kontakt med bremseklodser eller bakker, presser dem mod skive eller tromle.
I håndbremsen, benyttes et system af håndtag og kabler, som regel til at flytte kraften til klodserne (bakkerne).
Mest almindelige fejl
- Systemet bliver slapt, forårsaget af hærdede forseglinger på cylindrene (kalibre) eller stemplerne, eller revnede samlinger og slanger efter et sammenstød.
- Bremsekalibrenes styretapper sætter sig fast, på grund af manglen på smørelse i rette tid, revnede kapper eller forkert smørelse.
- Bremseskiverne kan blive bøjede på grund af overophedning.
- For tidligt eller ujævnt slid af bremseklodser (bakker) forårsaget af en aggressiv kørestil, reservedele af dårlig kvalitet, eller fejl under montage.
Påviselige metoder til at forlænge levetiden på systemet
For at sikre et lang og effektiv levetid på dit bremsesystem, bør du smøre kalibreres styretapper og udskifte arbejdsvæsken i god tid og undgå aggressive kørevaner. Efter de nye skiver og klodser er sat på, skal de indlejres ordentligt.
Dette bør du vide om reparation af bremsesystemet
Reparation af bremsesystemet indebærer som regel påsætningen af nye dele i stedet for ødelagte. For eksempel hullede slanger, rør, samlinger og forbindelser, stempler, hærdede forseglinger, slidte klodser, ødelagte eller slidte skiver skal skiftes. Det er muligt at reparere hovedcylinderen ved hjælp af et reparationssæt, som indeholder O-ringe, forseglinger og skiver, stempler og fjedre. Der findes også bremsekaliber-reparationssæt.
Motordoctor.dk: kun kvalitets dele til din bil
I vores online shop, kan du vælge og købe bremsekomponenter, til dit køretøj uden besvær. Vi tilbyder garanti på alle produkter og mange af dem er tilgængelige til en tilbudspris.
Stærkt reducerede priser på reservedele fra mange mærker
Ordrer med en værdi på 2000 kr., leverer vi gratis
Din bestilling vil blive afsendt så snart så mulig efter modtagelse af betaling