

Suspension
er tilgængelig til 172 bilmærker































































































































Suspension fabrikanter :
Dæmpningssystemet: driftsprincipper, fejl, reparation og udskiftning
Dæmpningssystemet inkluderer komponenter og samlinger, som er designet til at absorbere vibrationer, når man kører på ujævne veje, afbøde slagene og også forhindre at bilen svajer, når farten sættes op eller ned. De holder bilen på det rette niveau over vejbanen og sikrer en komfortabel kørsel. De sørger for køresikkerhed og køretøjets styrbarhed.
Primære typer
I forhold til typer af støddæmpere:
- Med enkelt-rør støddæmpere. Deres design har en arbejdscylinder, som også er kernen i komponentet.
- Med dobbelt-rør støddæmpere. Deres arbejdscylinder er placeret inde i huset. Der er et mellemrum mellem væggene.
I forhold til typer af ophæng:
- Med bladfjedre: De indeholder flere stålplader af varierende længde, som sidder sammen med klemmer.
- Med spiralfjedre. De er lavet er metaltråde med konstant eller variabelt tværsnit.
- Med torsionsstænger. De er lavet af stænger, som absorberer vibrationer ved at være drejede.
- Trykluft. De giver mulighed for at justere kørehøjden. Luftblæsere kan blive brugt sammen med fjedre eller støddæmpere, eller som et individuelt element.
- Hydropneumatisk. I disse dæmper systemer er det springende element, hydropneumatiske kugler, som er fyldt med gas eller væske.
I forhold til muligheden for justering af dæmpningsenhederne:
- Ikke-justerbar. Indstillingerne på fjedre og støddæmpere er fabriksindstillet.
- Justerbar. Det er muligt at justere stivheden på støddæmperne, fjeder genopladning og kørehøjden.
- Fleksibel. Intensiteten af dæmpning skifter i forhold til vejforholdene. Dette er muligt på grund af brugen af metaltråde med variabel stivhed og støddæmpere med magnetventiler eller speciel væske.
Hoveddele og driftsfunktioner på dæmpningssystemet
Hoveddelene i systemet er fjedre og støddæmpere. De er fastgjort på bilens karrosseri og ophæng ved hjælp af bøsninger og nogle gange beslag og fjeder kapsler (sæder). Støddæmper stængerne sidder fast med en stopklods og en manchet. Den første er bygget til at begrænse stangens bevægelse, når støddæmperen er helt sammenpresset. Den sidste beskytter samlingen fra negative påvirkninger fra omgivelserne. Fjedre kan være en del af stiveren eller installeret separat.
Mest almindelige fejl
- Fjedrene falder sammen, hvilket er forårsaget af at man ikke har overholdt de anbefalede intervaller for udskiftning, eller konstant overbelastning af køretøjet og brugen af forkerte dele.
- Fjedrene kan blive ødelagt, dette kan være resultatet af et sammenstød eller udsættelse for fugt og snavs.
- Støddæmperne kan blive løse på grund af slidte eller ødelagte forseglinger.
- Rustne hætter (sæder) på fjedrene i dæmpningssystemet er resultatet af jævnlig kørsel på mudrede veje, hurtigt skiftende temperaturer eller udsættelse for vej kemikalier.
Påviselige metoder til at forlænge levetiden på systemet
Undgå aggressiv kørsel, sæt farten ned før forhindringer og i sving. Dette vil reducere belastningen på dæmpnings systemets komponenter. Tjek manchetterne regelmæssigt: hvis de er revnede, skal de udskiftes. Rens delene for snavs, dette vil forhindre tæring.
Dette bør du vide om reparation af dæmpningssystemet
Dæmpnings systemets komponenter kan ikke repareres. Hvis de går i stykker, skal de udskiftes. Det er meget vigtigt at sætte nye dele på i god tid. Ellers kan dele af ophænget blive nedslidt for hurtigt.
Motordoctor.dk: kun reservedele af høj kvalitet til dit køretøj
I vores online shop, har vi jævnligt udsalg, så du kan købe dæmpnings komponenter til meget attraktive priser. Abonner på vores nyhedsbrev så du ikke går glip af vores tilbud.
Stærkt reducerede priser på reservedele fra mange mærker
Ordrer med en værdi på 2000 kr., leverer vi gratis
Din bestilling vil blive afsendt så snart så mulig efter modtagelse af betaling